Liturgia katechuménov

Liturgia katechumenov sa nazýva tá časť liturgie, pri ktorej sa môžu spolu s veriacimi zúčastniť aj katechumeni, teda tí, ktorí sa pripravujú na krst prostredníctvom viac alebo menej dlhého vyučovania vo viere. Nazývajú sa katechumenmi, pretože viera pochádza zo sluchu a sluch z ohlasovania Božieho slova, alebo, inými slovami, z hlasu kazateľov (Rim 10, 14–17).

V apoštolských časoch, keď boli hojné mimoriadne dary Svätého Ducha, bola príprava na krst jednoduchá. Ak kazateľ evanjelia okamžite presvedčil poslucháčov z radov Židov alebo pohanov o pravde evanjelia, krst sa vykonával bez meškania. Požadovalo sa od nich len to, aby sa pred krstom kajali, teda odsúdili svoj predošlý život, zrieknuť sa pohanských alebo iných bludov a vyznať vieru v Christa, Syna Božieho. Tak boli pokrstené tisíce ľudí v deň zoslania Svätého Ducha po prvej kázni apoštola Petra (Sk 2, 41); podobne bol pokrstený etiópsky eunuch apoštolom Filipom (Sk 8, 37–38).

Postupom času počet záujemcov o krst narastal, a tým sa zvýšila náročnosť prípravy na krst nakoľko sa stávalo, že niektorí, ktorí boli pokrstení po krátkej príprave, sa stávali kresťanmi len podľa mena, no neboli pevní vo viere. Preto sa od začiatku 2. storočia zaviedlo pravidlo udeľovať krst až po preverení úprimnosti ich viery. Počas tejto dlhšej alebo kratšej prípravnej fázy sa tí, ktorí sa chceli dať pokrstiť, nazývali katechumenmi. V tom čase sa liturgia katechumenov stala samostatnou časťou liturgického poriadku.

Okrem katechumenov sa na tejto časti mohli zúčastniť aj kajúcnici (hriešnici pod epitimiou), heretici, Židia, pohania a posadnutí.

V minulosti liturgia katechumenov zahŕňala:

  1. spev žalmov,
  2. čítania zo Starého a Nového zákona,
  3. pastoračné poučenia,
  4. modlitby za katechumenov, kajúcnikov a posadnutých, ku ktorým sa neskôr pridali prosby za chorých, za úrodu zeme a za pokoj na zemi a mori.

V súčasnosti liturgia katechumenov pozostáva z:

  1. úvodných modlitieb,
  2. antifón (väčšinou z žalmov),
  3. vstupu do oltára s evanjeliárom,
  4. čítania z Apoštola a Evanjelia,
  5. prosbovej a katechumenskej ekténie.

Hlavný rozdiel oproti starovekej praxi je v tom, že dnes je súčasťou liturgie katechumenov vstup do oltára s evanjeliárom, čo nebolo možné podľa staršieho poriadku, keď sa liturgia katechumenov slúžila mimo oltára. Pastoračné poučenia boli z tejto časti liturgie vyňaté a zaradené do liturgie verných.

Tento posun nastal preto, že s rozširovaním kresťanstva sa krst začal udeľovať prevažne deťom narodeným kresťanským rodičom a počet dospelých katechumenov sa výrazne znížil. V dôsledku toho sa liturgia katechumenov prispôsobila a jej špecifiká boli odstránené.

Podobnosti medzi liturgiou katechumenov a večerňou:
Obe majú niektoré spoločné črty, napríklad spevy, čítania alebo vstup s evanjeliárom, a v určitých dňoch sa na večerni vkladali modlitby za katechumenov.

Liturgia katechumenov, nazývaná aj „verejná liturgia“, má všeobecný charakter. Obsahovo sa zameriava na Evanjelium a jeho počúvanie, čo je nevyhnutným krokom na ceste viery. Pre pochopenie jej hlbšieho významu sa odporúča sledovať jej duchovné poučenia.

Znak že sa liturgia katechuménov prelína do liturgie verných je ten, že nám v chráme zaznieva ektenia katechuménov.

Kňaz vyzýva: „Katechumeni, svoje hlavy pred Hospodinom skloňte!“
Toto symbolizuje ich pripravenosť na pokoru pred Bohom a prijatie Jeho vôle.

Ekténia sa končí modlitbou za ich osvietenie a prípravu na Krst.


Duchovný význam ekténie katechumenov

  1. Pripomienka misie Cirkvi. Cirkev existuje nielen pre svojich členov, ale aj pre tých, ktorí hľadajú pravdu.
  2. Výzva na poučovanie. Veriaci si musia uvedomiť svoju zodpovednosť za duchovnú výchovu nových členov Cirkvi.
  3. Prejav lásky a starostlivosti. Ekténia katechumenov vyjadruje duchovnú starostlivosť Cirkvi o spásu každého človeka.

Praktická aplikácia dnes

V súčasnosti sú katechumeni:

  • Ľudia pripravujúci sa na prijatie Krstu,
  • Tí, ktorí sa ešte len zoznamujú s pravoslávnou vierou,
  • Novokrstenci, ktorí prechádzajú obdobím upevňovania viery.

Aj keď dnes katechumeni po tejto ekténii neodchádzajú z chrámu, jej význam zostáva rovnaký: vyzýva Cirkev k modlitbe za tých, ktorí sú na ceste k zjednoteniu s Christom a Jeho Cirkvou.

Potom nasleduje ektenia verných a liturgia katechuménov sa končí.

(Článok nemusí byť dokončený a môže byť aktualizovaný)

Author: admin