O pokrytectve

Svätí otcovia o pokrytectve

Svätí otcovia Pravoslávnej cirkvi často hovorili o pokrytectve, odsudzujúc ho ako duchovnú chorobu, ktorá ničí vnútorný pokoj človeka a jeho vzťahy s Bohom a blížnymi. Pokrytectvo je nesúlad medzi vonkajším správaním a vnútorným stavom, ktorý klame nielen ostatných, ale aj samotného človeka.


Učenie svätých otcov o pokrytectve

  1. Prepodobný Izák Sýrsky:
    • „Beda tomu, kto sa svojím vonkajším vzhľadom snaží zapáčiť ľuďom, ale jeho srdce je vzdialené od Boha. Pokrytec žije v strachu z odhalenia, a preto nikdy nepozná pravý pokoj.“
    • Izák Sýrsky poukazuje na to, že pokrytectvo rodí vnútorný strach a prázdnotu, pretože je postavené na klamstve.
  2. Svätý Ján Zlatoústy:
    • „Niet nič strašnejšieho ako pokrytectvo: bráni človeku, aby videl svoje hriechy, ukrývajúc ich za leskom falošnej cnosti.“
    • Ján Zlatoústy často pranieroval farizejstvo a nazýval ho najväčšou prekážkou spásy, pretože pokrytectvo nedovoľuje duši vidieť jej skutočný stav.
  3. Prepodobný Makarios Veľký:
    • „Pokrytecký človek sa podobá domu, ktorý je zvonku krásne ozdobený, ale vo vnútri plný špiny a rozkladu.“
    • Makarios Veľký zdôrazňuje, že vonkajšia zbožnosť bez vnútornej čistoty je pred Bohom zbytočná.
  4. Svätý Ignatij Briančaninov:
    • „Pokrytectvo je chorobou duše, ktorá začína slúžiť dvom pánom: Bohu slovami, ale vášňam skutkami.“
    • Ignatij Briančaninov hovoril o potrebe úprimného pokánia, aby sme sa vyhli pokrytectvu a získali duchovnú slobodu.

Ako bojovať proti pokrytectvu?

Svätí otcovia navrhujú tieto spôsoby, ako sa zbaviť pokrytectva:

  1. Úprimnosť pred Bohom a sebou samým:
    • Pokánie a modlitba pomáhajú uvedomiť si svoje hriechy a zbaviť sa túžby vyzerať lepšie, než v skutočnosti sme.
  2. Pokora:
    • Pokrytectvo často vychádza z pýchy a túžby urobiť dojem na ľudí. Pokora nás učí vážiť si stav duše viac než vonkajšie prejavy.
  3. Bdelosť a sebakritika:
    • Pravidelné duchovné zamýšľanie nám pomáha vidieť naše nedostatky a vyhnúť sa sebaklamu.
  4. Láska k blížnemu:
    • Úprimná láska k ľuďom ničí egoizmus a túžbu predstierať, pretože láska sa snaží byť skutočná a čestná.

Pokrytectvo v učení svätých otcov predstavuje jednu z najnebezpečnejších vášní, pretože klame nielen ostatných, ale bráni človeku vidieť sám seba takého, aký je pred Bohom. Pravé kresťanstvo, podľa ich slov, je životom v úprimnosti, láske a pokore.

Vzťah pokrytectva a Christa v Biblii

Pokrytectvo je v Biblii ostro odsudzované, najmä v učení Isusa Christa. Christos často obviňuje pokrytcov, že ich vonkajšie správanie nezodpovedá ich vnútornému stavu. Pokrytectvo je rozpor medzi tým, čo človek ukazuje navonok, a tým, čo v skutočnosti žije vo svojom srdci. Takýto postoj je nezlučiteľný s úprimnou vierou a láskou k Bohu.


Pokrytectvo v učení Isusa Christa

  1. Obvinenie farizejov a zákonníkov
    Christos nazýva farizejov a zákonníkov pokrytcami, pretože kladú dôraz na vonkajšie dodržiavanie zákona, zatiaľ čo zanedbávajú vnútornú vieru a milosrdenstvo.
    • „Beda vám, zákonníci a farizeji, pokrytci, že čistíte čašu a misu zvonku, ale zvnútra sú plné lúpeže a neprávosti.“ (Matúš 23:25)
    • „Beda vám, zákonníci a farizeji, pokrytci, že sa podobáte obieleným hrobom, ktoré sa zvonku zdajú pekné, ale vnútri sú plné mŕtvych kostí a všelijakej nečistoty.“ (Matúš 23:27)
    Tieto slová ukazujú, že Christos odsudzoval tých, ktorí navonok prejavovali zbožnosť, ale ich srdcia zostávali vzdialené od Boha.
  2. Pokrytectvo v modlitbe
    Christos varuje pred pokrytectvom v modlitbe, keď sa človek modlí na verejnosti, aby získal obdiv od ľudí, a nie aby sa priblížil k Bohu.
    • „A keď sa modlíte, nebuďte ako pokrytci, ktorí radi stoja a modlia sa v synagógach a na rohoch ulíc, aby ich ľudia videli. Veru, hovorím vám: Oni už majú svoju odmenu.“ (Matúš 6:5)
    Pravá modlitba má byť úprimná a osobná, nie prostriedkom na získanie pozornosti.
  3. Pokrytectvo v dávaní almužny
    Christos učí, že dávanie almužny musí byť prejavom úprimnej lásky, nie spôsobom, ako na seba upútať pozornosť.
    • „Keď teda dávaš almužnu, nezvuč pred sebou trúbou, ako to robia pokrytci v synagógach a na uliciach, aby ich ľudia chválili. Veru, hovorím vám: Už majú svoju odmenu.“ (Matúš 6:2)
    Takéto správanie ukazuje, že odmena pokrytcov spočíva len v pozemskom obdivu, nie v Božej priazni.
  4. Pokrytectvo pri súdení druhých
    Christos varuje pred pokrytectvom pri posudzovaní iných ľudí, keď človek vidí chyby druhých, ale ignoruje svoje vlastné.
    • „Prečo vidíš triesku v oku svojho brata, a brvno vo vlastnom oku nezbadáš? Alebo ako môžeš povedať svojmu bratovi: ‚Dovoľ, vyberiem triesku z tvojho oka‘, a hľa, vo svojom oku máš brvno?! Pokrytec! Najprv si vyber brvno zo svojho oka, a potom uvidíš, ako vybrať triesku z oka svojho brata.“ (Matúš 7:3–5)
    Toto učenie zdôrazňuje potrebu sebareflexie a pokory predtým, než budeme posudzovať iných.

Christos a odpor k pokrytectvu

Christos kladie pokrytectvo do protikladu s úprimnou vierou, pokorou a láskou. Pokrytectvo ničí vzťah s Bohom, pretože redukuje vieru na vonkajší rituál bez vnútorného obsahu.

  • „Tento ľud ma ctí perami, ale jeho srdce je ďaleko odo mňa.“ (Matúš 15:8)

Christos vyzýva svojich nasledovníkov, aby sa usilovali o čistotu srdca a skutočné spojenie s Bohom, nie o povrchnú zbožnosť.


Záver

Pokrytectvo vo vzťahu k Bohu je klam, ktorý robí vieru povrchnou a prázdnou. Christos odsudzuje pokrytcov, aby ukázal, že Boh hľadí na srdce človeka, nie na jeho vonkajšie činy. Skutočná viera sa prejavuje v úprimnosti, láske, milosrdenstve a čestnosti voči Bohu i blížnym.

Author: admin