Povedať inému “prepáč – odpusť” je viac, ako sa môže zdať.
ospravedlnenie má veľmi hlboký duchovný význam, ktorý sa odlišuje od západného, najmä protestantského chápania tohto pojmu. Pre pravoslávnych kresťanov ospravedlnenie nie je len právne vyhlásenie, že hriešnik je spravodlivý, ale je to proces duchovného uzdravenia a znovuzrodenia v Kristovi. Pravoslávni svätí a teológovia kladú dôraz na premenu človeka, ktorá zahŕňa spoluprácu s Božou milosťou, osobný vzťah s Kristom a život v Duchu Svätom.
Čo hovoria pravoslávni svätí o ospravedlnení?
Svätý Atanáz Alexandrijský:
Svätý Atanáz často zdôrazňoval, že Boh sa stal človekom, aby človek mohol byť „zbožštený“ (theosis). Pre Atanáza je ospravedlnenie spojené so zbožštením – nejde len o právny akt, ale o premenu celej ľudskej osoby. Tým, že Kristus prijal ľudskú prirodzenosť, dal nám možnosť byť ospravedlnení a zjednotení s Bohom.
Svätý Ján Zlatoústy:
Svätý Ján Zlatoústy učil, že ospravedlnenie nie je iba odpustenie hriechov, ale aj obnova duše v Božej milosti. Zdôrazňoval, že človek musí aktívne spolupracovať s Božou milosťou, aby dosiahol plné ospravedlnenie. To zahŕňa pokánie, modlitbu, askézu a účasť na sviatostiach.
Svätý Gregor Palama:
Svätý Gregor Palama učil, že ospravedlnenie je súčasťou procesu zbožštenia. Podľa neho Božia milosť nie je len vonkajšou pomocou, ale je to vnútorná Božia energia, ktorá premieňa človeka. Ospravedlnenie teda zahŕňa, že sa staneme účastníkmi Božieho života.
Svätý Serafim Sarovský:
Svätý Serafim Sarovský kládol dôraz na získavanie Ducha Svätého ako cieľ kresťanského života. Pre neho je ospravedlnenie úzko spojené s posväcovaním a napĺňaním Ducha Svätého. Hovoril, že cieľom kresťana je dosiahnuť stav „pokojnej radosti“ v Duchu Svätom, čo je výsledkom ospravedlnenia a premeny duše.
Kľúčové aspekty pravoslávneho chápania ospravedlnenia:
Nie právne, ale duchovné chápanie:
V západnej kresťanskej teológii, najmä v protestantizme, sa ospravedlnenie chápe často právne: ako vyhlásenie Boha, že hriešnik je spravodlivý na základe viery. Pravoslávna teológia však zdôrazňuje, že ospravedlnenie je duchovný proces, ktorý zahŕňa osobnú premenu.
Synergia (spolupráca s Božej milosti a človeka):
Pravoslávna cirkev učí, že ospravedlnenie vyžaduje synergiu, čiže spoluprácu medzi Božou milosťou a ľudskou vôľou. Človek musí spolupracovať s Božou milosťou prostredníctvom viery, pokánia, modlitby, pôstu a lásky k blížnym.
Zbožštenie (Theosis):
Cieľom ospravedlnenia nie je len odpustenie hriechov, ale úplná jednota s Bohom a premena človeka na Boží obraz. Zbožštenie je proces, v ktorom sa človek stáva účastníkom Božej prirodzenosti (porov. 2 Pt 1,4).
Zhrnutie
Pre pravoslávnych kresťanov je ospravedlnenie procesom duchovnej obnovy a zjednotenia s Bohom, ktorý presahuje právne chápanie „odpustenia hriechov“. Je to cesta, ktorá vedie k zbožšteniu, a zahŕňa neustálu spoluprácu človeka s Božou milosťou. Tento proces vyžaduje pokánie, vieru a aktívne úsilie o duchovný rast.